A padlószőnyeg, a járólap, a műpadló és a parketta előtt a lakóházakban gyakran alkalmaztak úgynevezett hajópadlót annak érdekében, hogy kellemesen meleg hatású, jól járható, egyszerűen gondozható és tisztítható felületet kaphassanak az egyes helyiségekben. Nyilván a korabeli hajópadlókat sem a kialakítás, sem a megjelenés tekintetében nem lehetne összehasonlítani a mai burkolattípusokkal, ugyanakkor ez a megoldás még ma is nagy népszerűségnek örvend az emberek között.
Különösen azok kedvelik, akik odáig vannak a fáért, a természetes alapanyagokért, hiszen a hajópadlónál természetesebbet aligha lehetne találni a padló burkolására, ami ráadásul minden tekintetben érvényes rá. Esztétikai értéke kifejezetten magas, nagyon sokféle változata ismert, a Békás Épker kínálatában is többféle méretű hajópadló érhető el, melyek nemcsak az esztétika, hanem a felhasználhatóság, a tartósság, a terhelhetőség szempontjából egyaránt különböznek egymástól.
Konkrétan a hajópadló lerakása nem egy túl bonyolult művelet, azonban szükség van hozzá néhány jó szerszámra, köztük speciális eszközökre is, illetve alapvető tudásra ahhoz, hogy megfelelően dolgozhassunk a fával, hiszen itt nagyon lényeges a külső esztétika, a megfelelő támasztás és a helyes felületkezelés is. Lássuk lépésről-lépésre, hogy miként zajlik a munka!
Amennyiben fával dolgozunk, jellemzően nagyon sok eszközre van szükségünk a konkrét alapanyagon kívül, melynek felmérését négyzetméterarányosan kell megtennünk, de érdemes mindig legalább 10-20 százalékkal többet vásárolnunk belőle a vágások, toldások és az esetleges hibafaktor miatt.
A hajópadló nem közvetlenül az aljzatra ül rá, hanem a betonhoz rögzített párnafákhoz. Erre a célra sokan hagyományos tetőléceket alkalmaznak, de minden esetben attól is függ a párnafa mérete, hogy mennyire szeretnénk megemelni a hajópadlót az eredeti aljzatszinttől, illetve mekkorák az esetleges szintkülönbségek. A megfelelő szigetelés és hanggátlás miatt a párnafák közé mindig vásároljunk megfelelő vastagságú lépésálló hungarocellt is.
Ezen felül biztosan kell még fúrógép, csavarozógép, megfelelő fúrószárak, bitfejek, csavarok, tiplik, kalapácsok és természetesen csiszolópapír, valamint gérvágó vagy szúrófűrész a fa pontos vágásához. Egy fontos célszerszámot is minden esetben szerezzünk be a hajópadló lerakásához, ez az úgynevezett beütővas, mely azt a célt szolgálja, hogy a padlódarabok nútját könnyedén egymásba tudjuk ütni a helyükön.
Az aljzat ellenőrzése, korrekciója
Rendkívüli mértékben megkönnyíthetjük a dolgunkat, ha a hajópadlót olyan aljzatra tesszük, mely közel tökéletesen sima és vízszintes. Amennyiben ezzel probléma lenne, érdemes inkább az aljzattal foglalkozni, mint a párnafákat alátámogatni, hiszen ez nemcsak sokkal nehezebb, de lényegesen körülményesebb megoldás is egyben. Ha csak egy vékony önterülő betonréteget teszünk, máris sokkal előrébb vagyunk, mintha a párnafákat szintezzük.
A párnafa lerakása
Mint fentebb említettük már, a hajópadlót soha nem közvetlenül az aljzatra helyezzük el, hanem biztosítunk neki egy kis kiemelést, szellőzést és egyben szigetelést. Ehhez párnafákat alkalmazunk, melyeket terhelés függvényében 30-50 centiméterre helyezünk el a földön, méghozzá a hajópadló szálainak leendő futásirányával merőlegesen.
A párnafákat minden esetben előfúrjuk, hogy az erős dübelezett csavarok ne repesszék meg őket, hiszen ezeket rögzítenünk kell a betonba. Ehhez meg kell fúrnunk az aljzatot, méghozzá legalább 5-6 centiméter mélységben. A betonba erős, jó minőségű tiplivel dübelezzük a párnafákat, méghozzá közönséges facsavar segítségével.
Sokan spórolnak a párnafák rögzítésével, azonban nem szabad! Ez biztosítja a padló leendő kiegyensúlyozottságát és stabilitását, így az nem tud deformálódni vagy eltörni, miközben segíti a zajok elnyelését is. Utóbbi és a hőszigetelés miatt kell a párnafák közti területet lépésálló hungarocell csíkokkal kitölteni.
Amennyiben a hajópadló hosszúsága nagyobb, mint a helyiség szélessége, ahová rakni szeretnénk, akkor jellemzően egyszerű dolgunk van, toldás nélkül dolgozhatunk. Csak vágjuk le a hajópadlókat a megfelelő méretre, ügyelve arra, hogy a falakhoz soha ne tegyük teljesen közel, legalább félcentis hézagot hagyjunk minden oldalon. Ezt a hézagot a szegélyléccel később eltakarhatjuk majd!
Ha a helyiség szélesebb, mint a hajópadló, akkor a szalagparkettánál látott megoldást kell követnünk, vagyis ha egész szállal indítunk, és egy darabbal pótlunk, akkor a következő sort pótlással indítjuk, és egésszel fejezzük be. ügyeljünk rá, hogy a darabok érintkezésénél pontos, egyenes vágások legyenek, mindig csiszoljuk meg a padló széleit a helyére kerülés előtt, illetve rögzítés után egyaránt dolgozzuk össze a két felületet. Ha elég ügyesek vagyunk, a toldások alig látszódnak majd.
A padló rögzítése minden esetben 45 fokban befúrt csavarokkal történik, melyeket a csapok fölött végzünk el, közvetlenül a párnafákba. Ezzel nemcsak stabil felületet kapunk, de az egyes szálakat könnyedén össze tudjuk majd tolni a biztos fogatás ellenére. A padló ragasztása tilos, hiszen a fa egy természetes alapanyag, emiatt mozog, szárad, vetemedik, amit a ragasztó meggátol, ettől pedig a padló megrepedhet.
A hajópadló szálainak összecsúsztatása mindig körülményes folyamat. Ehhez kell speciális beütővasat venni, mely tökéletesen beleül a nútba, a kiálló része pedig ideális lesz ahhoz, hogy egy kalapács segítségével könnyedén megüssük. Ez a kis extra erőhatás jellemzően elegendő ahhoz, hogy a szálak könnyedén egymásba csússzanak.
Ne feledjük, a hajópadló felületét mindig meg kell csiszolni. Ez fáradtságos munka, de lényeges, hogy a szálak összefussanak, hogy a szintkülönbségek kiegyenlítésre kerüljenek, illetve a fa felületén megtalálható esetleges hibák eltűnjenek. Ha szükséges, a csiszolás előtt használjunk fatapaszt a nagyobb problémák eltüntetéséhez. A csiszolás folyamata több részből áll össze, az utolsó például a polírozás lesz, amit aztán a szegélylécek felfogatása, a festés vagy lakkozás követhet annak függvényében, hogy milyen formában szeretnénk látni a padlózatot.Felkeltettük érdeklődését?
Kérdésével forduljon hozzánk bizalommal.
Olvassa el legfrissebb híreinket