A hajópadló felújítása lépésről-lépésre

A hajópadló egy meleg és természetes burkolat otthonunk burkolására, ami ráadásul könnyen fel is újítható, ha szükséges.

Így kell felújítani a hajópadlót

Egy lakás berendezésekor, de különösen az azt megelőző burkolatok kialakításakor rengeteg kérdésre kell válaszolnunk – legyen szó akár új ingatlan építéséről, akár egy már meglévő felújításáról. Csak a padló burkolásakor rengeteg lehetőségünk lesz, így valaki a kellemesen meleg szőnyegpadlóra, más a járólapra, valaki pedig a parkettára vagy a műpadlóra esküszik. Egyre nagyobb népszerűségnek örvend azonban manapság a hajópadló alkalmazása is – méghozzá nem véletlenül.

A Békás Épker építőanyag kereskedés kínálatában is elérhető hajópadló ugyanis a mai retro- és faalapú burkolási megoldások kedvelőinek egy olyan alternatíva, ami egyszerre tartós, könnyen lerakható és mégis megfelel a mai trendeknek. Nem árt azonban tisztában lennünk azzal, hogy a hajópadló rendszeres karbantartást igényel, és mivel minden esetben puha fenyőfából készül, ezért elengedhetetlen megismerkednünk a felújításához kapcsolódó legfontosabb kritériumokkal.

Megfelelő kezelés esetén ugyanis a hajópadló évekig otthonunk dísze lesz, egy minden tekintetben kellemesnek nevezhető burkolati forma, azonban csak olyan helyiségek esetében alkalmas, amely nincsen különösebben igénybe véve, tehát például a hálószobában megfelelő, de a nappaliban vagy a konyhában már kevésbé ideális.

A helyes lerakás jelentős mértékben meghatározza az élettartamot

A hajópadló helyes lerakásával már egy korábbi cikkünkben foglalkoztunk, most azonban elengedhetetlen visszautalnunk rá egy kicsit, hiszen az élettartam tekintetében feltétlenül szóba kell hoznunk azt, hogy milyen sokat számít a helyes lerakás. A rosszul párnafázott, nem megfelelően kiszintezett, pattintott vagy rögzített hajópadló ugyanis könnyen és gyorsan kimozdulhat a helyéről, és úgy sérül, hogy azt nagyon nehéz lesz utána esztétikusan javítani.

A padló lerakása és rögzítése, valamint az életstílusunk nagyban befolyásolhatja az élettartamot” class=

Nyilván mi is rengeteget tehetünk azért, hogy a hajópadló hosszú évekig, sőt évtizedekig otthonunk ékessége legyen. A megfelelő lerakás mellett a gyakori gondozás és festés, valamint a kímélő használat sem elhanyagolható. Még a betonpadlót is hajlamos megviselni például egy guruló bútor, vagy egy irodai szék használata, de a hajópadlón már néhány nap után maradandó sérüléseket hagy, akárcsak például bizonyos gyerekjátékok, ami még vastag hajólakk használata mellett is elkerülhetetlen.

Többek között ezért is lényeges ismerni a hajópadló felújításának menetét. Az alábbiakban minden részletre kiterjedően igyekeztünk összegyűjteni a legfontosabb tudnivalókat.

Először is lényeges eldönteni, hogy érdemes-e felújítani a hajópadlót?

Mielőtt nekiállnánk a hajópadló felújításának, mindig érdemes egy alapos állapotfelmérést végezni. Ha ugyanis a padló már nagyon öreg, a deszkák meghasadtak, helyenként esetleg már korhadtak, szennyezettek, és ezek a hibák csiszolást követően sem tűnnek el, akkor érdemes lehet inkább elengedni a projektet, és felszedni a régi deszkákat. A hajópadlóról nyilván nem kell lemondani, de hosszabb távon érdemesebb lesz inkább újat letenni a régi felújítása helyett.

Érdemesebb a felújítás mellett dönteni akkor, ha a hajópadlót korábban megfelelő festéssel fedték be. Noha repedések ilyenkor is előfordulhatnak, azonban ez a réteg jellemzően annyira meg tudja védeni a deszkákat a kisebb sérülésektől, hogy amennyiben rendeltetésszerűen használták a padlót, akkor a felújítással esztétikus, szép eredmény érhető el. Arra természetesen senki se számítson, hogy a régi hajópadlókat egyszerű csiszolással hibátlanná lehet varázsolni. A csiszolás rengeteg hibát eltüntethet, de mindent biztosan nem tud majd, azonban sokat javíthat állapotukon és megjelenésükön egyaránt.

Fontos első lépés eldönteni, hogy valóban érdemes a felújítás mellett dönteni, vagy érdemes újat lerakatni” class=

A csiszolást egyébiránt soha, semmilyen esetben sem kerülhetjük el a felújítás során, sőt még az újonnan lerakott hajópadlókat is fontos lehet csiszolni, hogy megfelelően sík felületet kaphassunk. Lássuk azonban egy kicsit alaposabban, hogy mit kell tudnunk felújítás során erről a munkafolyamatról.

A csiszolás mindig az első lépés

Ha eldöntöttük, hogy felújítjuk meglévő hajópadlónkat, azt minden esetben egy alapos csiszolással indítjuk. Nyilvánvalóan előbb fontos mindent kipakolni az adott helyiségből, illetve a rögzítő szegeket egy megfelelő dortnival egy kicsit mélyebbre ütni – ha szükséges –, hiszen ezzel elkerülhetjük, hogy a fejet lecsiszolva a deszkák kilazuljanak. A közhiedelemmel ellentétben a csiszolás a hajópadló esetén mindig egy többlépcsős folyamat, aminek részeként egyre finomabb csiszolópapírt kell alkalmaznunk a felület kiegyenlítéséhez.

A legelső csiszoláskor például a 40-es csiszolópapír sem nevezhető túl durvának, de általában a 36-os vagy a 24-es elegendő egy felújításkor, hiszen azt korábban már csiszolták. Ebből kell eljutnunk majd az egészen finom 100-as vagy 120-as szemcsenagyságú papírokig. Hogy hányszor kell csiszolni a felületet, az jellemzően függ a padló állapotától, de a három különböző papírral történő felületalakítás általában a minimum.

Ennél fontosabb, hogy a csiszolás mindig szálirányban történjen, hiszen ellenkező esetben nagyon kellemetlen karcolásokat, kopásokat és egyéb felületi egyenetlenségeket tudunk akaratunkon kívül is előidézni a felületen. Noha alkalmazhatunk kézi technikát is, ha elég sok időnk van hozzá és jó a fizikumunk, azonban előnyösebb megfelelő csiszológépek vásárlása vagy bérlése.

A tapaszolással eltüntethetjük a nagyobb hibákat

Nincs olyan felújítandó hajópadló, amihez ne lenne szükségünk jó minőségű fatapaszra. Nagyon fontos, mert ezzel a szélesebb hornyok, a nagyobb repedések, mélyedések és karcolások is könnyedén kitölthetők. Fontos, hogy mindig a padlót adó fa típusához igazítsuk a tapaszt, ellenkező esetben jelentős színbéli eltérések lehetnek. A tapaszolást vagy az utolsó csiszolás előtt vagy azt követően kell elvégezni, majd végül a kitöltött felületeket ismét átcsiszolni a legfinomabb papírral, amit alkalmaztunk a feladathoz.

Kiváló alternatíva a fatapasz helyett a csiszoláskor keletkező faporból készített tapasz, amit lakkal keverve dolgozunk össze olyan sűrű anyaggá, hogy az egyszerű simító spaklival bedolgozható legyen a résekbe. Ez a megoldás a vastagabb és a vékonyabb rések esetén is ideális, hovatovább kiküszöbölhető az a probléma, hogy a javítás színe esetleg elüt az eredeti fától.

Az utolsó lépés a hajópadló felületkezelése

A csiszolással és a tapaszolással azonban még közel sem értünk a végére a hajópadló felújításának, hiszen szükség van a megfelelő felületkezelése azért, hogy néhány évig, esetenként évtizedig ne kelljen ismét hozzányúlni. Erre a célra tökéletes a viaszolás vagy valamilyen vizes bázisú lakk alkalmazása, de sok helyen használnak speciális hajólakkot is ebből a célból, ami vízhatlan és rendkívül erős bevonatot nyújt.

Érdemes tudni azt, hogy ha ilyen padlót választunk megfelelően kell ápolni is” class=

Amennyiben a viaszolást választjuk, akkor a hajópadlót mindig egy speciális, pórustömítésre is alkalmas beeresztővel átitatjuk, amivel a puhafa felső rétege kikeményedik, ellenállóbbá válik. Ez egy speciális tejszerű folyadék, amit egyenletesen kell felhordani a padlóra legalább három rétegben, amivel a pórusok teljesen lezárnak, és egy kellemesen fénylő, selymes bevonatot kapunk eredményül. Ezt kell még egy speciális viaszos balzsammal felkenni és fényesre polírozni, amivel a végeredmény ellenállhatatlan lesz. A balzsamot később akár havi szinten is lehet használni, de évente egyszer érdemes átpolírozni vele a felszínt.

Ha inkább lakkoznánk a hajópadlót, akkor azt először egy alapozó réteg felhordásával kell elindítanunk. Amennyiben az alapozót felhordtuk és hagytuk kiszáradni, akkor egy speciális kefével vagy hengerrel érdemes vékonyan felkenni a lakkot, ami egy kemény, tükörszerű réteget hagy maga után, méghozzá megduzzadó rostok társaságában. Ettől nem kell megijedni, egy finomcsiszolásra lesz szükség, ami kézi csiszolóval alig pár perc alatt elérhető, a végeredmény pedig nemcsak tartós, hanem egyszerre vízálló felületet is ad.

Felkeltettük érdeklődését?
Kérdésével forduljon hozzánk bizalommal.

Kapcsolat

Legfrissebb híreink

Olvassa el legfrissebb híreinket